Eva Vermandel

Eva Vermandel onderzoekt in haar werk hoe wij de wereld waarnemen. Volgens de leer van de fenomenologie hanteert ze in haar fotografische praktijk een directe en intuïtieve aanpak. Ze heeft geen favoriet thema, wel een strategie. Het beeld overvalt haar, waarop ze het ‘pakt’. Soms hoeft ze daarvoor niet eens door de lens te kijken. Soms maakt ze een beeld dat ze niet zag toen ze bezig was. Tijd is het privilege van de schilder, snelheid het voordeel van de fotograaf. Vermandel, een groot liefhebber van schilderkunst, gaat in de postproductie wel te werk als een schilder. Nadat de negatieven zijn gescand en de inkjetprints beschikbaar zijn, kan het spel met licht en donker, met schaduw en accenten beginnen. Dit proces ontsnapt dan weer wel aan de tijd. Op het kunstenfestival toont Vermandel twee werken. Het oudste laat een deel van de stam van een boom zien. Maar door de vorm en de glans ontsnapt het beeld aan de categorie ‘boom’.

In 2019 maakte ze in Spanje een foto van een zwemmende vriend. De foto wordt op de eerste verdieping van het Festivalhuis op de vloer gepresenteerd. Kwestie van de bezoeker te laten zien wat de fotografe niet zag toen het wonder zich voltrok Eva Vermandel werkt ook in opdracht als portretfotografe. In toonaangevende magazines over de hele wereld publiceerde ze haar indringende foto’s van bekende muzikanten (P.J. Harvey), acteurs (Ralph Fiennes) en kunstenaars (Steve McQueen) en schrijvers (Kae Tempest).

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.