Ives Maes

Ives Maes presenteert in Watou de start van een nieuwe serie werken die hij baseerde op het archetype van het camera obscura-paviljoen. Deze architecturale ruimte werd uitsluitend gebouwd om een eenvoudig natuurlijk fenomeen zichtbaar te maken. Er wordt een donkere kamer geconstrueerd die via een kleine opening een beeld uit de omliggende wereld binnentrekt en omgekeerd projecteert op een tegenoverliggende wand. Dit fenomeen lag aan de basis van de uitvinding van de fotografie en staat door zijn vertraagd en verstillend proces in schril contrast met de snelheid waarmee beelden vandaag in mobiele telefoons verdwijnen. Ives Maes raakte tijdens bezoeken aan Watou gefascineerd door een specifieke plek in het Brennepark. Een cirkelvormige stapeling van stenen suggereert een kampvuur. Een mast, huizen en een groene omgeving bepalen het achterste plan in het beeld. Het geprojecteerde beeld in de camera obscura werd geregistreerd op een lichtgevoelige emulsie waardoor de foto een architectonisch onderdeel werd van het paviljoen. De zwart-wit opname en werd vervolgens beschilderd met olieverf.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.