Johan van Geluwe

Conceptueel kunstenaar en architect Johan van Geluwe laat zich niet makkelijk categoriseren. Dat was ook zijn ambitie. Hij richtte fictieve instituten op als ‘The Museum of Museums’, bouwde installaties, legde verzamelingen aan bracht grafische werk uit. Op het Kunstfestival Watou wordt voor het eerst het mail art-project Congratualations getoond. Van 1978 tot 1982 stuurde van Geluwe systematisch  uitnodigingen voor tentoonstellingen terug naar de verzender, vaak de galerie. Zo kregen kunstenaars hun eigen uitnodigingskaart terug, maar dan wel rijkelijk bestempeld met als constante de tekst ‘Congratulations’. Hiermee drukte van Geluwe zijn waardering uit voor de kunstenaar en bedankte hij hem/ haar voor de uitnodiging. Niet iedereen was gecharmeerd door dit offensief. Sommige kunstenaars voelden zich zelfs beledigd door de artistieke interventie. Van Geluwe hield een nauwkeurig register bij van alle kaarten die werden teruggestuurd. Dit register wordt nu uitvergroot verspreid over twee kamers in het Festivalhuis. In een vitrinekast liggen kopieën van teruggestuurde bestempelde exemplaren die door de eigenaars goed bewaard werden. Na verscheidene postzendingen aan Hugo Claus, ontving Johan van Geluwe een bijzonder genereuze brief terug die voor het eerst publiek wordt getoond. Een andere primeur is de eerste postume uitgave van een nieuwe prent van Johan van Geluwe. Dit kadert binnen zijn missie om kunst op een zo toegankelijk en democratisch mogelijke manier dicht bij mensen te brengen. Deze gedachtegang volgend, werd in samenspraak met de Stichting Johan van Geluwe beslist om 2 × 40 affiches te schenken aan bewoners in Watou metde vraag deze tijdens de duur van het festival aan hun raam te hangen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.