Lucy Skaer

Sticks and Stones is de titel van een negendelig kunstwerk waarvan elk onderdeel een representatie is van een voorgaande. Elk van de negen tweelingvormen werd telkens uitgevoerd in een ander materiaal, door andere ambachtslieden. Skaer bepaalde zelf de basisvorm. Hiervoor gebruikte ze mahoniehout dat meer dan een eeuw op de modderige bodem van een rivier in Belize lag. Deze sculptuur werd voor het eerst tentoongesteld in 2013 in Yale Union in Portland. Sindsdien werden aan de reeks opeenvolgende interpretaties toegevoegd: in keramiek, marmer, metaal, hout, papier, leisteen, jesmonite en glas. Skaer reflecteert in dit werk over de relatie tussen kunstenaar en uitvoerder en dus over auteurschap. Wanneer ze de realisatie van een nieuwe kopie uitbesteedt, dan krijgt die persoon enkel het fysieke exemplaar van de vorige versie als referentie, zonder verdere documentatie of richtlijnen. Hierdoor duiken verschuivingen op, ook omdat elk materiaal zich anders gedraagt. Er ontstaat langzamerhand een abstractieproces ten opzichte van het origineel, het prototype. De versie in glas wordt speciaal vervaardigd in België naar aanleiding van het Kunstenfestival Watou waar het werk voor de eerste keer te zien is. Zo is het werk in 2021 vervolledigd. Wie goed telt, merkt op dat er een versie afwezig is. De metalen kopie is momenteel te zien in Rennes in een door Covid-19 uitgestelde tentoonstelling.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.