The Smell of Grass is Changing

“Als gras naar beton ruikt, verliest een dorp de authenticiteit die nodig is om te overleven. Het evenwicht zal schuiven.”

–  Koen Vanmechelen

Voor de 2026 editie van het Kunstenfestival streven we naar een Watou vormgegeven door collectieven en collabs. Centraal staat de diversiteit en kracht van een gezamenlijke creatie. In 2024 werd een open call gelanceerd, met als thema, “The Smell of Grass is Changing”, wat staat voor de aanpassing, transformatie en vernieuwing die we zoeken in de kunsten. Het nodigt uit tot reflectie over onze veranderende wereld en de impact daarvan op ons creatieve proces en onze interacties.

Meer dan 250 collectieven schreven zich in. En uiteindelijk dienden meer dan 100 collectieven een projectvoorstel in.

In het voorjaar 2025 selecteerde de jury zeven collectieven voor deelname aan het Kunstenfestival 2026.

De jury bestaat uit: Koen Vanmechelen, Michaël Vandebril, Jelle Van Riet, Loes Vandromme, Bart Lodewijks, Tom Bogaert, Liesbet Billiet, Sara Weyns en Tamara Beheydt.

Koen Vanmechelen is conceptueel kunstenaar. Zijn werk onderzoekt het belang van bio-culturele diversiteit, identiteit en gemeenschap. Bekend om zijn Cosmopolitan Chicken Project (CCP) waarin hij gedomesticeerde kippen uit verschillende landen kruist als een statement over de manier waarop diversiteit vorm kan geven aan de wereldwijde culturele en genetische mix. Sinds 2017 actief vanop LABIOMISTA, zijn evoluerend kunstwerk van 24 hectare in Genk. Vanmechelen was de voorbije drie edities inspirator van het Kunstenfestival Watou. Homepage | LABIOMISTA

Michaël Vandebril is dichter, curator en literair organisator. Hij is sinds 2003 werkzaam als coördinator van Antwerpen Boekenstad. Met initiatiefnemer Peter De Roo startte hij in 2018 de schrijfresidentie Huis van de Dichter in Watou op. In 2018 richtte hij samen met Jan Ducheyne en Laurence Vielle de Partij voor de Poëzie/Parti pour la Poésie op.

Jelle Van Riet is freelance literair journalist. Zij schrijft voor De Standaard, treedt vaak op als interviewer en gastvrouw en schreef enkele vakboeken over taal en beeld. Zij is het hoofd en het hart van Rietepetite, een vzw die verleidelijke cross-overprojecten op touw zet met kwaliteitsrijke (jeugd)literatuur en poëzie als potgrond.

Loes Vandromme is Vlaams parlementslid en schepen van cultuur in Poperinge. Ze is licentiaat pedagogische wetenschappen, gaf les maar koos uiteindelijk voor een loopbaan in de politiek. Onderwijs en cultuur zijn haar actiegebieden. De toekomstvisie voor het Kunstenfestival Watou is voor haar een toekomstvisie waarbij de link met de lokale gemeenschap en context centraal staat.

© Jef Van  Eynde

Bart Lodewijks werkt aan één grootschalige, lineaire krijttekening die zowel openbare als private ruimtes in verschillende steden en landen doorkruist. De tekening bestaat uit lange rechte lijnen die niet in hun geheel zichtbaar zijn omdat ze hoeken omslaan, een aantal straten verderop voortgaan of deels door regen worden gewist. Lodewijks schrijft steeds uitvoerig over de mensen die hij ontmoet tijdens het tekenen. In publicaties, e-books, lezingen, kranten, tentoonstellingen, voorstellingen en films vertelt hij hoe de ontmoetingen met bewoners het tekenen beïnvloeden. Bart Lodewijks was van 2002 tot 2007 medeoprichter en coördinator van Hotel Mariakapel (met Danielle van Zuijlen), internationale residentie en tentoonstellingsruimte voor collectieve praktijken in Hoorn, NL.  Bart Lodewijks

Tom Bogaert kwam tot kunst na een carrière als vluchtelingenwerker bij de Verenigde Naties en Amnesty International. Op 38-jarige leeftijd gaf hij zijn juridische carrière op om zich als kunstenaar in New York te vestigen. Hij exposeert zijn werk internationaal – voornamelijk en met trots in door kunstenaars gerunde en non-profit locaties.    LAFLEUR & BOGAERT – Tom Bogaert

Liesbet Billiet is een ervaren cultuurstrateeg met expertise in de opzet, coördinatie en opvolging van culturele projecten. Ze combineert zakelijk inzicht met een scherp aanvoelen van artistieke behoeften binnen organisaties en projecten. Met haar werk voor initiatieven zoals Beaufort en Cult Biz en haar samenwerking met kunstenaars draagt ze bij aan de succesvolle realisatie van culturele projecten. Management Expert Coaching Agency

© Tom Cornille

Sara Weyns is directeur van het Middelheimmuseum – een buitengewone plek waar kunst en natuur samenkomen – en van Kunst in de Stad, dat de collectie beheert en ontwikkelt van kunstwerken in de publieke ruimte in Antwerpen.

© Charlotte Van Noten

Tamara Beheydt is freelance kunstschrijver en curator. Ze publiceert frequente bijdragen in geschreven media, zoals GLEAN, COLLECT en De Tijd. Ze schrijft tentoonstellingsteksten en portfolioteksten voor kunstenaars en treedt regelmatig op als publiek spreker bij panelgesprekken, lezingen of artist talks. Daarnaast maakt ze deel uit van het organiserende team van de non-profit kunstruimte SECONDroom. Vanuit een interesse en geloof in de waarde van hedendaagse kunst voor mens en samenleving, engageert ze zich om artistieke discours een platform te bieden en een kritisch overzicht te behouden van wat zich in het culturele veld afspeelt. Tamara Beheydt | portfolio

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.