Jury

Marjan Doom

Marjan Doom (UGent) verrichtte als dierenarts onderzoek op de anatomie van het bloedvatenstelsel. Vandaag exploreert ze als directeur van het GUM (Gents Universiteitsmuseum) de taal tussen wetenschap, kunst en samenleving. Als curator zoekt ze de dialoog met kunstenaars op. Ze wil bezoekers de schoonheid van het wetenschappelijk proces laten ervaren in al zijn kwetsbaarheid en menselijkheid. Haar tentoonstellingen onderschrijven in die zin ook de kracht van het wetenschappelijk denken. Lid van de Jonge Academie sinds 2019.

Sabiha Keyif

Sabiha Keyif is kunsthistoricus en curator. Ze was onder meer actief als curator en projectmanager bij ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe (DE). In haar curatorenpraktijk houdt zij zich vooral bezig met maatschappelijk relevante thema’s, maar ook met de invloed van nieuwe technologieën op de maatschappij en het leven.

Michaël Vandebril

© Thomas Abelshausen

Michaël Vandebril (1972) is dichter, curator en literair organisator. Hij is sinds 2003 werkzaam als coördinator van Antwerpen Boekenstad waarvan het Antwerpse stadsdichterschap een van de in het oog springende projecten is. Met inititatiefnemer Peter De Roo startte hij in 2018 de schrijfresidentie Huis van de Dichter in Watou op. In 2018 richtte hij samen met Jan Ducheyne en Laurence Vielle de Partij voor de Poëzie/Parti pour la Poésie op.

James Putnam

James Putnam is een onafhankelijke curator en schrijver. Oprichter van Contemporary Arts and Cultures Programme van het British Museum. Hij legt zich toe op het onderzoeken en opnieuw onderzoeken van geschiedenis, kunst en artefacten in het licht van actuele cultuur-gerelateerde kwesties. James Putnam initieert projecten met een multidisciplinaire aanpak, waarbij hij samenwerkt met beeldende en uitvoerende kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en specialisten op het gebied van culturele studies.

Jill Silverman van Coenegrachts

Jill Silverman van Coenegrachts is oprichter en directeur van JSVCprojects. Ze is ook actief als strategisch adviseur bij International Design Expeditions, een Brusselse vzw die zich toelegt op innovatieve samenwerking tussen internationale ontwerpers en lokale bedrijven. Jill heeft een carrière achter de rug als partner in galeries in London, New York en Parijs. Ze werkte als cultuurjournalist voor The New York Times.

Edith Doove

Dr. Edith Doove (1963) is curator, schrijver en onderzoeker, met een specifieke interesse in cross- en transdisciplinaire samenwerkingen.
Ze begon haar carrière in 1987 in Antwerpen en werkte tot 2010 als freelance curator en kunstcriticus in België, onder meer in de ruimte Parbleu, voor het Museum Dhondt-Dhaenens, voor De Standaard en VRT Radio. In 2010 verhuisde ze naar Engeland, waar ze aan de Universiteit van Plymouth haar doctoraat behaalde. Sinds 2018 woont en werkt ze in Frankrijk, waar ze doceert aan de ESADHaR (l’École supérieure d’art et design Le Havre Rouen) in Rouen. Met haar creatieve adviesbureau BUREAU DOOVE, dat ze in 2014 startte als voortzetting van de eerdere edprojects, blijft Doove op een unieke manier (samen)werken met, voor en naast kunstenaars en onderzoekers.

Ze is postdoctoraal adviseur bij Transtechnology Research en moderator van de Leonardo LASER Talks Brussels. Recente tentoonstellingsprojecten zijn onder meer Loving Care – Pierre Mertens (Blikfabriek, Antwerpen, 2020), Troupe/Troup (ChezKit, Pantin/Parijs, 2021) en de 10de verjaardagsversie van het internationale kunstproject Bolero (Rouen, 2021).
Momenteel werkt ze aan een tentoonstellingsproject en publicatie rond de Limburg Research Group voor het Stadsmuseum in Hasselt (najaar 2024).

Loes Vandromme

Loes Vandromme is Vlaams parlementslid en schepen van cultuur in Poperinge. Ze is licentiaat pedagogische wetenschappen, gaf les maar koos uiteindelijk voor een loopbaan in de politiek. Onderwijs en cultuur zijn haar actiegebieden. Ze is binnen de stad Poperinge de drijvende kracht achter het onderzoeksproject Patchwork. De toekomstvisie voor het Kunstenfestival Watou is voor haar een toekomstvisie waarbij de link met de lokale gemeenschap en context centraal staat.

Koen Vanmechelen

Koen Vanmechelen is conceptueel kunstenaar. Zijn werk onderzoekt het belang van bio-culturele diversiteit, identiteit en gemeenschap. Bekend om zijn Cosmopolitan Chicken Project (CCP) waarin hij gedomesticeerde kippen uit verschillende landen kruist als een statement over de manier waarop diversiteit vorm kan geven aan de wereldwijde culturele en genetische mix. Sinds 2017 actief vanop LABIOMISTA, zijn evoluerend kunstwerk van 24 hectare in Genk.

Dirk Draulans

Dirk Draulans (°1956) schreef een vijftigtal wetenschappelijke publicaties in vakbladen, en een veertigtal populariserende verhalen over zijn werk. Hij maakte als ornitholoog tal van wetenschappelijke expedities mee, vooral naar Afrika, maar ook naar het Canadese poolgebied. Als redacteur bij Knack schrijft hij reportages over boeiend wetenschappelijk werk, over ‘affaires’ die dikwijls een wetenschappelijk tintje hebben, zoals de dossiers rond het illegale gebruik van hormonen in de veeteelt, en over ‘hete hangijzers’ in de wereld, zoals oorlogen – de Golf, ex-Joegoslavië, de Afrikaanse conflicten – en milieucatastrofen, zoals Tsjernobyl, olierampen en de verdwijning van de wouden in de wereld.

Draulans schreef zestien boeken, waaronder romans en reisverhalen. Zijn ‘De Charme van Chaos’, over een fictieve burgeroorlog in België, was een van de best verkochte boeken op de boekenbeurs 2000 en stond lange tijd in de bestsellerlijsten. ‘De Mens van Morgen’, over zijn reizen op zoek naar de bedreigde bonobo in het evenaarswoud van Congo, werd in het Duits vertaald. ‘Een Grap van God’, over zijn oorlogsreportages in Afrika, kwam op nummer 1 van de Vlaamse bestsellerlijst. ‘De Rode Koningin’, zijn roman over een genetische oorlog tussen man en vrouw, werd in het Engels vertaald.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op ‘accepteren’ te klikken, ga je akkoord met ons privacybeleid.